Aktiveringsvecka med skapande i fokus

När läsåret är avslutat och eleverna lämnar skolan, skulle det kunna bli ödsligt och tomt på en skola. På Mullsjö folkhögskola blir det så långt ifrån ödsligt man kan komma! Under hela sommaren sprudlar skolan av olika aktiviteter. Just nu är hela skolan fylld av matematiklärare. Det är Sveriges matematiklärarförening som har sin sommarkurs där fortbildning står i fokus. Förra veckan präglades av skapande i olika former då en aktiveringskurs för personer med dövblindhet pågick.

– Det är en kreativ miljö här, menar kursdeltagaren Frida Inghamn. Man kommer ifrån vardagen och kan fokusera på sitt eget skapande. Det är som att åka på en kreativ semester.

Mullsjö folkhögskola erbjuder olika aktiveringskurser för syn- och hörselskadade. Sammanlagt har vi 8 kurser varje år.
De olika aktiveringskurserna medverkar till att deltagarna får bättre möjlighet att klara sig självständigt och leva ett bra liv. Man lär sig också olika sätt att kommunicera och uttrycka sig på. Den här veckan har, förutom mycket glada skratt, bestått av skapande verksamhet.

Deltagarna har fått prova på att skapa både i Silversmedjan samt Keramikverkstaden. Dessutom har det tryckts på tyger och tillverkats hattar i skolans textilsal. I fredags avslutades Aktiveringskursen med vernissage där det som tillverkats under veckan fanns att beskåda.

Vill du veta mer om de olika aktiveringskurserna som erbjuds under året? Då hittar du det under fliken Kurs & konferens/Syn- och hörselskadade

Fotograf: Stefan Coster

2_Aktiveringskurs_v24 3_Aktiveringskurs_v24 4_Aktiveringskurs_v24 6_Aktiveringskurs_v24 7_Aktiveringskurs_v24 5_Aktiveringskurs_v24