Ett lärorikt utbyte

Kommunikation är en konst. Att verkligen nå fram med det man vill säga är inte alltid enkelt. Ännu svårare blir det förstås om man inte behärskar språket som kommuniceras. I vår globala värld underlättar det betydligt att kunna mer än ett språk.

Syftet med projektet DECCA är att hitta nya undervisningsmetoder för att lära ut engelska. Att ta in konsten som en inspiration till lärande, är precis vad skolans två engelsklärare samt tre Konst & formlärare tillsammans med engelsklärare från Kanarieöarna och Tyskland arbetade med under en resa till Tyskland.
Vi besökte två olika museum, berättar Åsa Holmqvist som arbetar som engelsklärare på Mullsjö folkhögskola. Dels besökte vi Marta Herford och utställningen ”Brutal Beauty” och fick som uppgift att hitta aktiviteter där man kan lära sig engelska via konsten. Vi provade de olika övningarna på varandra, vilket blev ett bra och lärorikt utbyte. Dessutom besökte vi Kunsthalle, där man kan titta på traditionella målningar. Här fick vi istället göra en VTS, vilket innebär att man ställer frågan om vad som händer i konstverket, istället för vad man ser. Detta resulterar i ett annat tänkande och förhoppningsvis en intressant dialog.

Veckan i Tyskland handlade mycket om praktiska övningar. Att helt enkelt få lära mer om konst utifrån Konst & formlärarnas perspektiv.
– En dag hälsade vi på hos en internationell klass, berättar Åsa vidare. I klassrummet fanns olika konstverk uppsatta på väggarna och tillsammans gjorde vi en ”gallery walk”. Detta innebar att man, på engelska, helt enkelt fick berätta för varandra om de olika konstverken. Vi blev nog alla inspirerade av att upptäcka på hur många olika sätt man faktiskt kan använda konsten för att utveckla det engelska språket, fortsätter Åsa.

Med nya övningar och spännande idéer i bagaget åkte Åsa Holmqvist och Mats Eriksson tillbaka till Sverige och till eleverna på Mullsjö folkhögskola.
– Vi bestämde direkt att vi ville genomföra en engelskaövning med fokus på adjektiv och konst, berättar Åsa. Eleverna fick en lista med adjektiv som var kopplade till konst, vilka de fick begrunda för att förstå. Därefter gick vi på konstrunda i vår egen skola. Eleverna fick välja ut ett konstverk som de tyckte var intressant och fick därefter använda det engelska språket till att förklara vilka 5 adjektiv som passade konstverket. Konstrundan, som även kryddades med tilltugg i form av snittar och cider, kändes som en riktigt lyckad engelskaövning avslutar Åsa glatt innan hon rusar vidare för ännu en engelskalektion.

titta på konst konstbeskådan

Engelskaövning på Mullsjö folkhögskola med fokus på adjektiv och konst.

adjektiv o konst

Läs tidigare artikel om projektet

Fotograf: Mats Eriksson

decca_logo erasmus_logga_512