Från Fotoskolan till egen studio

Förra året var Henrietta Bruto elev på Fotoskolan. Nu öppnar hon en fotostudio. Lördagen den 17 september är det premiär.

Under utbildningen på folkhögskolan upptäckte Henrietta en ny passion.
– Att fota i studio är ju otroligt kul. Året i Mullsjö var väldigt lärorikt för mig. Jag lärde känna många fantastiska och hjälpsamma människor, och det var roligt att få tillhöra en grupp där vi alla hade samma intresse. Jag märker, speciellt nu i efterhand, hur mycket jag utvecklades trots att utbildningen bara var ett år.

Under Henriettas år på Fotoskolan ägnade hon mer och mer av sin tid till fotografering.
– Vänner och bekanta ville att jag skulle ta bilder på dem och tyckte inte alls att jag skulle sluta fotografera bara för att jag slutade på skolan.

På gågatan i Falköping hos Garderob 20, öppnar Henrietta nu en fotostudio i källaren. Under premiären är det öppet hus mellan kl. 10-14.
– Bokningar har redan börjat trilla in, så ryktet om min studio verkar sprida sig, säger Henrietta glatt.

Trots att fotointresset alltid har funnits, föddes tankarna om en egen studio först under och efter utbildningen på Mullsjö folkhögskola.
– Det är häftigt hur något som tidigare bara var ett intresse, plötsligt har blivit en del av mitt liv. Det har jag verkligen året i Mullsjö att tacka för, avslutar Henrietta.

Vill du följa Henriettas blogg, klicka här.