Kenya nästa!

Jenny, Nils, Stina, Hanna och Hanna har påbörjat nedräkningen. Snart beger de sig till Kenya på volontäruppdrag!

Att gå Volontärlinjen Global innebär en kombination av teori och praktik. Under hösten har frågor om kultur, rättvis handel, globalisering, mänskliga rättigheter, biståndspolitik, miljö och hållbar utveckling präglat dagarna.
– Jag har lärt mig otroligt mycket det här halvåret. Samtalsämnena runt middagsbordet har verkligen förändrats, menar Hanna.
– Synfältet har liksom breddats, fortsätter Nils.
– Ja, nu har man skaffat sig en egen åsikt i dessa frågor och kan vara med i ”vuxendiskussioner”, utbrister Stina glatt.

Volontäruppdraget har de fått via PeaceWorks. De ska bo i olika värdfamiljer på en plats i Kenya som heter Nyansiongo. Där ska Jenny, Hanna och Hanna tillbringa dagarna på en Primary school. Stina och Nils ska fyra dagar i veckan vara på ett sjukhus och en dag på en skola.
– Det är svårt att inse att vi faktiskt ska resa iväg nu, menar de allihop.
– Men jag känner mig verkligen redo för detta nu, utbrister Stina.

På frågan om vilka förväntningar de har på sina tre månader i Kenya är svaren blandade.
– Mina första tankar kring en sådan här resa, var nog lite mer att man skulle ”rädda världen”, berättar Stina. Men nu ser jag nog det mer som ett kulturutbyte, där jag förmodligen kommer att få så mycket tillbaka, att jag sedan kan jobba med förändring här hemifrån.
– Steg 1 för mig är att överleva, utbrister Hanna….och så hoppas jag att det blir kul förstås.
– Jag tänker att tiden i Kenya faktiskt kommer innebära att jag själv förändras, fortsätter Jenny. Att upplevelserna där kanske får mig att bli en annan person än vad jag är nu.

Det råder ingen tvekan om att de är oerhört ”peppade” på att få komma iväg. Resan till Kenya närmar sig med stormsteg och vi önskar våra fem PeaceWorksvolontärer stort LYCKA TILL!

Vill du veta mer om Volontärlinjen Global? Under utbildningar hittar du mer information.

(Missa inte att följa deras bloggar som snart kommer att finnas tillgängliga här på hemsidan.)