Lockar en kurs i hållbar livsstil?

Självhushållning och hållbar livsstil – ett tänk som är högaktuellt! I mitten av januari 2017 startar vi tillsammans med Allmogegården en ettårig kurs som fokuserar på att leva och lära mer om ett jordnära och hållbart liv.

Vill du prova på att leva ett mer jordnära, hållbart och självständigt liv? Vill du vara mindre beroende av inkomster och pengar och kunna bli mer självförsörjande på mat, kläder och husrum? Vill du lära dig mer om vad du själv kan göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck och vara en del av lösningen istället för problemet? Då är detta en kurs för dig!

Som elev på linjen kommer du under ett intensivt år leva av självhushållning tillsammans med dina kurskompisar på Allmogegården. Här lär du dig om småskaligt och ekologiskt lantbruk, djurhållning, matlagning, förädling, hushållsmejeri, hemslakt, odla dina egna grönsaker, skogsbruk, fastighetsskötsel, hantverk, samt arbeta med häst och traktor. Du kommer också få en djupare förståelse för var maten kommer ifrån och dess betydelse, inte bara för oss som individer men också för hela mänskligheten och planetens framtid. Du är fullt delaktig i allt som händer på gården, delar ansvar och arbetsuppgifter. Här finns utrymme för önskemål och projekt där du kan utveckla egna intressen och idéer. Varje år anordnas en självhushållningsfestival och en skördefest som eleverna är med och arrangerar.

För mer information om kursen

timmer med häst djur på gården säd till bröd arbete på fältet grödor samt bröd i ugn egna grödor gårdsarbete

Text och bild: Allmogegården