Etableringsuppdraget

Vet du vad Etableringsuppdraget är för något? Jo, det är en av våra kurser där två tredjedelar av deltagarna 2014/15 gick vidare till jobb eller andra studier. Ett resultat som förstås är glädjande.

Mullsjö folkhögskola bedriver, på regeringens uppdrag, en etableringskurs för nyanlända tillsammans med Jönköpingsskolorna June folkhögskola samt Södra Vätterbygdens folkhögskola. Kursen pågår under 30 veckor. Förra läsåret var det ett femtontal som gick kursen. Den här hösten utökades det till ett tjugotal deltagare.

–  Det är Arbetsförmedlingen som har anvisat deltagarna, berättar Tell-Inge Leandersson som arbetar som rektor på Mullsjö folkhögskola. Representanter från de tre olika folkhögskolorna ansvarar för undervisningen, som mestadels bedrivs på Södra Vätterbygdens folkhögskola. I kursen ingår naturligtvis mycket undervisning i svenska, men också studiebesök och praktik på olika arbetsplatser. Förhoppningen är förstås att kursen även detta läsår ska leda våra deltagare vidare till jobb eller andra studier, avslutar Tell-Inge.

Är du intresserad, eller känner någon som kan vara aktuell för en kommande etableringskurs? Kontakta i så fall Arbetsförmedlingen i Jönköping eller Mullsjö.

glada miner elever klassen

Fotograf: Hans Hägglund, lärare på Mullsjö folkhögskola