55Plus till Irland

Livet på en folkhögskola handlar om människor. Mötet mellan människor. När man tänker på hur många som faktiskt passerar skolans dörrar blir man fascinerad. När man tänker på hur mycket erfarenheter och hur många livsberättelser som lyssnas till innanför skolans väggar, inser man hur mycket vi har att lära av varandra. En hel palett av åldrar och personligheter förgyller Mullsjö folkhögskola varenda dag.

En av alla grupper som har befunnit sig på Mullsjö folkhögskola sedan i höstas är 55Plus. Under Pär Gunnarssons ledning har de träffats en gång i veckan och samtalat kring frågor som rör politik, religion och kultur. Helt enkelt ventilerat det som händer i vår omvärld.

– Nu under våren har vi pratat mycket om Irland, berättar Pär. Vi har läst om Irlands historia och även pratat mycket om konflikten som råder.

Att sedan avsluta kursen med att tillsammans göra en resa till Irland blev förstås både lärorikt och uppskattat.
– Vi tog oss med buss från Dublin till Belfast, fortsätter Pär att berätta. Vi besökte områden där konflikt råder och fick även möjlighet att möta människor som just arbetar med konflikten. Självklart passade vi även på att njuta av den vackra naturen. Gruppen verkar väldigt nöjda och frågan har redan kommit om när det blir en ny kurs, avslutar Pär med ett skratt.

Fotograf: Pär Gunnarsson, lärare på Mullsjö folkhögskola