Ami – om Konst & formåret

Möt Ami Sakaria, som berättar om sitt år på basåret (vilket numera heter Konst & formåret)

”Jag gick basåret på Mullsjö Folkhögskola under läsåret 2008-2009. Jag hade tagit studenten från en textillinje på gymnasiet ett år tidigare, och det hade börjat rycka i min kreativa nerv igen när jag bestämde mig för att söka till Mullsjö. Eftersom en vän till mig hade gått på skolan året tidigare hade jag en bild av vad som skulle vänta mig på ett ungefär, men året blev mycket bättre än vad jag föreställt mig! En salig blandning av färg, lera, textil och fotovätskor gjorde att massor av kreativa frön såddes och de generösa öppettiderna i ateljéerna bidrog till att jag producerade massor av alster att ta med mig i flyttbilen hem när året var slut.

Jag hade nog egentligen tänkt mig att jag inte skulle fastna så mycket för textiltryckningen då jag på något vis ansåg att jag redan testat tillräckligt av det under tiden jag gick på gymnasiet. Men så fel jag hade! Tillsammans med nyfunna vänner stod jag istället och tryckte tyg in på småtimmarna och blandade litervis med färger för att pröva nya kombinationer och mönster. Men jag fastnade även för de andra ämnena. Det tog mig till sist i klassen innan jag lärde mig att dreja, men när mina händer väl lärt sig hade jag svårt att slita mig från leran och glasyrerna. Samma sak med fotot – där jag framförallt fastnade för det analoga. Tillsammans med klasskompisarna stod vi i det röda ljuset och såg våra egna bilder växa fram, en oslagbar känsla.

Det bästa med mitt år på Mullsjö var att det var så kravlöst. Det var fokus på att ha roligt tillsammans med sin kreativitet, och man presterade inte för någon annan än sig själv. För en skåning som jag, var det även fantastiskt att bo så nära skogen. Och få uppleva en vinter där sjön frös så hårt att man promenerade över den, istället för runt om, när man skulle handla mat för helgen. Framförallt så lärde jag också känna några av de finaste vännerna jag har, och som jag fortfarande har mycket kontakt med fast vi bor i skilda delar av landet.

Efter mitt år flyttade jag tillbaka till Skåne. Jag jobbade två somrar med keramik på ett krukmakeri där jag hjälpte till med att sätta ugnar, glasera och annat verkstadsarbete. Jag sökte mig även vidare till ytterligare en folkhögskola, Östra Grevie Folkhögskola, där jag gick en textillinje helt inriktad på tryck och vävning (så min föreställning om att vara ”klar” med textilen efter gymnasiet stämde inte på något sätt alls). Efter det kände jag dock att jag inte var helt tillfredsställd med mitt val av sysselsättning vilket gjorde att jag sökte vidare till juristprogrammet där jag numera läser.

Även om jag inte arbetar med färg och form dagligen längre, finns det inget jag ångrar med vägen hit, inkluderat mitt år i Mullsjö. På det året ser jag bara tillbaka på med mycket glädje!”

Visst låter det som ett år man helt enkelt inte får missa! Nu erbjuder vi även en ny spännande inriktning; Recycling design

För mer information

Kontakta oss gärna om du har funderingar kring våra utbildningar!

Välkommen till Mullsjö folkhögskola!