”Året har gett mig mer förståelse för annat tänkande”

Att gå Volontärlinjen Global är både jobbigt och oerhört peppande, menar Sofia, Ewa och Jenny som under vårterminen tillbringat dagarna i Sydafrika, Swaziland samt Kenya.

I höstas, närmare bestämt i augusti månad, påbörjades äventyret för de som antagits till Volontärlinjen Global.
– Under det här året har man verkligen fått lära känna sig själv och sin plats i världen, poängterar en av tjejerna.

Under höstterminen pluggades kulturförståelse, mänskliga rättigheter, globalisering, rättvis handel och mycket annat. Efter julledigheten åkte Jenny och ytterligare några från klassen till Kenya för att finnas med i PeaceWorks olika projekt. Ewa, Sofia och tre andra klasskompisar åkte till Svenska Alliansmissionens olika projekt i Sydafrika samt Swaziland. Hela året har varit som en lärorik resa där nya perspektiv på tillvaron har skapats.
– Att få den här möjligheten att ”öppna upp sina ögon” känns nödvändigt. Något som många svenskar skulle behöva, menar Jenny.

Klassen har nu varit tillbaka på skolan under ett par veckor. När vi sätter oss ner och samtalar inser man ganska snart att Ewa, Sofia och Jenny faktiskt har gjort ganska liknande upplevelser.
– Det här året har gett mig mer förståelse för annat tänkande, menar Ewa.
– Att upptäcka hur det är att leva i en annan kultur är oerhört nyttigt, fortsätter Sofia. Genast begriper man hur svårt det måste vara för exempelvis flyktingar att komma till Sverige.
– Vi valde att åka till ett annat land, säger Jenny med eftertanke. Allt var förberett och ordnat. Vi visste att vi skulle åka hem efter ett antal månader. Invandrare som kommer till Sverige, formade av en helt annan kultur, kastas rakt in i vår strukturerade vardag och förväntas tycka att de är lyckligt lottade som har hamnat här. Men det handlar ju om så mycket mer…
– Vi blundar nog ofta för de svårigheter som invandrare hamnar i, menar Sofia. Det är inte enkelt att hitta sitt sociala sammanhang och lära sig de olika sociala koder som finns i ett nytt land.
– Sverige är ett mångkulturellt samhälle, fortsätter Ewa. Det är viktigt att man verkligen försöker att vara öppen och försöker lära känna de olika kulturer som finns i ens omgivning.

Att året har varit väldigt spännande, intressant och roligt råder det ingen tvekan om.
– Jag har lärt mig mer om världen i allmänhet. Tidigare kategoriserade jag, nu har jag fått en helt annan förståelse för hur allt är sammankopplat, menar Jenny. Inser också hur rätt det är att alla folk är olika. Att man kan lära sig mycket av just det.
– Vi i Sverige glömmer nog lätt bort vad som är viktigt i livet, menar Ewa
– Att stanna upp, att vara tacksam, poängterar Sofia, det är förmodligen något vi alla har med oss efter det här året.
– Får man möjlighet att ta sig in i andra kulturer, ta chansen! Du kommer inte att rädda världen… men du själv kommer att förändras! På Volontärlinjen Global får man både redskap, en större medvetenhet och inspiration. Utifrån det här året har du möjlighet att förändra, avslutar Ewa, Sofia och Jenny.

Vågar du utmana dig själv? Sök då Volontärlinjen Global!
Mer information hittar du här