– Att få lära sig teckenspråk lockade!

Annika Gustavsson har under flera år jobbat som anställd djurskötare på olika bondgårdar, men kände att det vore kul att prova på något nytt. Efter att par års funderande gjorde hon slag i saken.

– Jag ville helt enkelt byta bana och funderade på hur det skulle vara att jobba som personlig assistent, berättar Annika. Jag sökte på internet efter en folkhögskola som skulle passa mina önskemål. Att få lära sig teckenspråk, var något som lockade mig. Därför hamnade valet så småningom just på Mullsjö folkhögskola.

Annika läser basämnen på halvtid och personlig assistent den andra halvan.
– Folkhögskola är verkligen en bra chans att ta sig vidare, menar Annika. Många som har missat gymnasiet har här chansen är ta igen de ämnena samt kombinera med något annat intresseområde. Själv provar hon på att vara med och sjunga i skolans kör.

– Hela den här skolan är så bra, säger Annika med ett skratt. Jag gillar verkligen själva miljön, det är så trivsamt och man får vara precis som man är. Vardagen har förändrats mycket för mig. Att leva skolliv är förstås väsentligt mer socialt än att befinna på en bondgård med endast massa djur, fortsätter Annika med ett leende. Hur det blir med framtiden vet jag inte, men vetskapen om att jag kan gå ut från skolan och få ett jobb som personlig assistent känns mycket bra.

Är du intresserad av att få lära dig teckenspråk, utbilda dig till personlig assistent eller kanske läsa ämnen du missade på gymnasiet?
Välkommen att höra av dig till oss på skolan!

För mer information om Personlig assistent