Att gå Volontärlinjen Global

Emil, Martin och Emmy har under vårterminen befunnit sig i Kenya, Sydafrika och Swaziland. Alla tre är rörande överens om att när man åker ut som volontär för första gången, är det perfekt att vara väl förberedd och att åka ut i ett tryggt sammanhang. Just därför är Volontärlinjen Global ett hett tips!

– Det är en mycket bra prövotid, poängterar Emil.
– Att först få ägna ett par månader till ämnen som exempelvis mänskliga rättigheter, kulturfrågor och hållbar utveckling för att sedan under volontärperioden kunna relatera till teorin, är oerhört lärorikt, menar Emmy. Själva folkhögskolelivet är dessutom bara positivt! Något jag inte alls var förberedd på, var att klassen skulle bli så otroligt betydelsefull för mig. Vi har verkligen blivit som en familj, menar Emmy och grabbarna nickar instämmande.

När vi sitter och samtalar har Emil, Martin och Emmy varit tillbaka på skolan under några veckor. Det är ganska tydligt att läsåret som snart är på väg att ta slut, har satt djupa avtryck.
– Man växer verkligen som person under ett sådant här år, menar Martin. Dels förstår man mer hur världen fungerar och dels så lär man känna sig själv på ett annat sätt. Man lär sig att motivera sina handlingar.
– Dessutom lär man sig hur bra man faktiskt har det här i Sverige, fyller Emil i.
– Livsstilen förändras eftersom man nu gör mer medvetna val, poängterar Emmy.
Martin nickar instämmande.
– Ja, man har en helt annan medvetenhet både i stort och smått. Inser att jag numera nästan tvångsmässigt väljer ekologiskt, utbrister Martin med ett skratt. Dessutom känner jag en annan tacksamhet till Sverige och de strukturella förutsättningar som faktiskt finns i vårt land.
– Jag har också insett hur oerhört mycket det finns att lära av varandra, menar Emmy. I Swaziland vet de inte vad ensamhet är…
– Effektivitet finns inte, fyller Emil i. De tar verkligen tid för nuet och relationer. Jag har under min tid i Kenya även fått en förståelse för hur mina farföräldrar hade det när de växte upp…eftersom vi bodde i byar där exempelvis inte elektricitet eller rinnande vatten finns.

Ett år med Volontärlinjen Global innebär mycket. Det är lärorikt på så många olika plan. Det är ett år du kommer att minnas länge!
– Det jag framför allt tar med mig efter det här året är alla nya vänner, säger Emmy eftertänksamt. ”Hemma” är numera på tre olika platser. Här på skolan, i Swaziland och med min familj. Jag har fått en sann bild av mötet. Människor är det som betyder, avslutar Emmy.

Vill du veta mer om Volontärlinjen Global? Läs vidare här