Temadagar med viktigt budskap

Ofta pratar man om psykisk ohälsa. Vi vände på begreppet och bestämde oss för att ha temadagar med fokus på psykisk hälsa. Att under två dagar fokusera på saker som faktiskt får oss att må bra.

Aktiviteterna var många. I ett av klassrummen fick man tillverka sin egen ansiktsmask och även lära sig egenmassage. Det fanns rum för tystnad och avslappning. I gymnastiksalen pågick buggkurs där skolans vaktmästare var instruktörer. Några provade på cirkelfys och andra ägnade sig åt yoga. I cafeterian bjöds på gott hälsofika. Runt sjön fanns flera olika stationer. Vädret var helt med på noterna och bjöd på en magisk vy över sjön.

Cajsa Tengblad och Maja Björkebäck var på plats och höll i varsin föreläsning. Cajsa pratade om hur man bär sig åt för att må bra när livet är tufft. Maja fokuserade på hur viktigt det är med mat och rörelse för att må psykiskt bra.

Det blev en bra dag. En dag som fick oss att må bra!

Fotograf: Toni Buchholtz, volontär på Mullsjö folkhögskola

Cajsa inledde temadagarna med ett föreläsningspass i aulan.