Bollspel i rullstol

Just nu är idrottskonsulenten Eva Anemyr, från Smålands handikappförbund, på besök hos klassen som läser till Personlig assistent. Hur fungerar vardagliga saker som att gå till en matsal och äta lunch om du är blind, är utan armar eller rullstolsbunden? Hur är det egentligen att spela bollspel när man sitter i rullstol?

– Ni märker ju genast att ni börjar att samarbeta, säger Eva Anemyr, när hon för en stund avbryter bollspelet. Leken gör att man inte tänker på att man kör rullstol, utan man bara kör! Det är exakt det som gör att sådana här aktiviteter är så bra.

Efter bollspelet fick klassen i uppgift att dela in sig i grupper.
– I gruppen ska en av er vara rullstolsbunden, en ska vara blind och en av er får låtsas vara utan armar. Bestäm vem av er som ska ha vilket funktionshinder, sedan hjälps ni åt nu när ni går på lunch.

Dagen tillsammans med Eva handlar om att få en djupare insikt i hur ett funktionshinder påverkar livet. Eva har under 8 års tid, någon gång per läsår, besökt Mullsjö folkhögskola och kursen Personlig assistent.

Vill du veta mer om vad som händer på denna utbildning? För mer information

PA provar rullstol 3 PA provar rullstol 4 PA provar rullstol 2