”Det gäller att ta tillvara på det här året”

Sofia Fogelberg har alltid gillat skapande i olika former. Efter att ha gått det estetiska programmet på gymnasiet satt Sofia och surfade runt på nätet, för att hitta en utbildning där möjlighet fanns att prova på olika sorters hantverk.

– Det var så jag hamnade på Mullsjö folkhögskola. Konst & formåret har bredden, poängterar Sofia. Det är väldigt roligt att man får prova på fyra olika ämnen och inte bara pyssla med samma sak hela tiden.

Hantverken de provar på under året är textil, foto, bild och keramik.
– Jag är verkligen en keramikmänniska, berättar Sofia, men de andra hantverken är också väldigt roliga. Vi jobbar i block med olika ämnen. I höstas inledde min grupp med textil/foto under ett antal veckor och därefter fortsatte vi med bild/keramik. Under höstterminen var det nybörjarnivå på alla delar. Den här terminen blir det fördjupning och lite mer egna val inom de olika hantverken. Just nu är det ämnet textil som gäller för Sofia och hon har precis slutfört en tovad tavla.

Eftersom Sofia kommer från Vrigstad valde hon att bo på skolans internat, vilket hon inte ångrar.
– Att bo på skolan är väldigt skönt, utbrister Sofia. Man behöver aldrig fundera på att skolan tar slut vid 14.30, utan kan jobba vidare i de olika verkstäderna så länge man vill. Jag gillar verkligen det. Det gäller att ta tillvara på det här året, så för min del blir det mycket kvällstid i verkstäderna avslutar Sofia med ett stort leende.

Är du intresserad av att prova på Konst & formåret? Hör gärna av dig om du har frågor!

För mer information klicka här