– Det här är det bästa jag har gjort

Hon kommer från USA eller närmare bestämt från Joplin i Missouri. Nu har 6 månader i Sverige passerat och dagens julavslutning var inget som Ashley Eriksen direkt längtat efter. Tårarna trillar när hon försöker förklara hur mycket tiden på Mullsjö folkhögskola har betytt.

Mullsjö folkhögskola har sedan 1994 haft ett samarbete med Missouri Southern State University. Örjan Henriksson är en av Mullsjö folkhögskolas lärare, som har haft fotokurser för amerikanska studenter, dels på skolan i Missouri och dels på folkhögskolan i Mullsjö.
– Det var genom Örjans kurser som jag först kom i kontakt med Mullsjö folkhögskola, berättar Ashley. Jag kände att jag ville lära känna svenskar och även den svenska kulturen, på riktigt.

Ashley berättar om ett hektiskt liv i USA. Alltid många järn i elden och ständigt för många timmars jobb per vecka.
– När jag fick möjligheten att kombinera ett halvår på Fotoskolan i Mullsjö med att hjälpa till i Örjans studio, blev jag väldigt glad, utbrister Ashley. I mötet med mina svenska vänner har jag helt och hållet ändrat uppfattning om Sverige. Jag hade tidigare en slags ”tunnelvision” om att svenskar är kalla, svåra och enormt rädda för att prata engelska. Mina perspektiv har verkligen ändrats. Nu inser jag vilket otroligt omtänksamt samhälle ni lever i.

Ashley reser inom några dagar hem till USA och kommer då att slutföra sina studier inom Studio Art: Printmaking och Grafisk design. I dag, avslutningsdagen, är det många tuffa avsked. Innan Ashley springer iväg för att säga hejdå till alla sina svenska vänner tittar hon på mig och säger:
– Det mest överraskande med Sverige har varit att upptäcka att människor här skapar så bra relationer, det trodde inte jag. Att gå på Mullsjö folkhögskola är det absolut bästa jag har gjort! Här finns de varmaste människor jag någonsin har mött. Denna insikt och detta faktum har förändrat mig. Folk hemma i USA kommer inte att känna igen mig…

//TACK Ashley, för att vi har fått ha dig här på Mullsjö folkhögskola!