Det var hos oss det började!

Fredrik Ottosson arbetar idag som reklam- och lifestyle-fotograf både i Sverige och internationellt. Han har även gett ut 3 st böcker. Det var hos oss på Mullsjö folkhögskola det började!

”Jag hade väldigt liten kunskap om fotografi när jag kom till Mullsjö. Men jag är glad att jag hamnade just där och fick lära mig fotografi från grunden. Utbildningens analoga inriktning passade mig väldigt bra och något jag har haft stor nytta av.

Det var en rolig tid med lärare som utmanade en och utgick från elevernas egna idéer och personligheter.
Jag kommer ihåg känslan när man hade fotograferat och att man direkt kunde springa ner till labbet för att framkalla och se sina bilder. Just att alla grejer fanns färdiga gjorde att processen gick väldigt snabbt från fotografering till den framkallade bilden, det gjorde att det var lätt lära sig när man hade fotograferingen färskt i minnet.

Känslan i den analoga bilden är är något jag hela mitt yrkesliv jobbat på att överföra till mina digitala bilder, därför har erfarenheten från mörkrummet varit så viktig för mig och mitt arbete.

Efter min tid i Mullsjö flyttade jag till Stockholm och fick jobb som fotoassistent. Efter 4 år som fotoassistent startade jag eget företag och började göra min egna jobb.

I dag jobbar jag sedan över 10 år tillbaka som reklam och lifestyle-fotograf både i Sverige och Internationellt och gett ut 3 st böcker. Träffat många intressanta personer och besökt många spännande platser. Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval och är tacksam för mina kunskaper jag fick med mig från Mullsjö.”

/Fredrik Ottosson, Reklam- och lifestyle-fotograf

Läs mer om Fotoskolan och tidigare elevers berättelser.