Med hjälp av EU-bidrag reste de till Edinburgh

Ett reklamblad dök upp på skolan. Där stod något som lockade två av skolans lärare att sätta tänderna i en ganska komplicerad ansökan!

– Att kunna ansöka om EU-bidrag för att bekosta en veckas studieresa till Edinburgh, var en möjlighet som jag inte ville missa utbrister Åsa Holmqvist, som undervisar i engelska och svenska på Mullsjö folkhögskola. Egentligen trodde jag inte att vi skulle ha en chans, fortsätter Åsa. Ansökan var både avancerad och komplicerad att göra och det var många timmars jobb med att färdigställa den.

25% av de som sökte bidraget kom med på resan. Åsa Holmqvist samt Mats Eriksson, som undervisar i engelska, historia och data, var två av de lyckliga!
– Tillsammans med tyskar, islänningar och folk från Kanarieöarna tillbringade vi en vecka i Skottland, berättar Mats. Vi bodde i studentboende och dagarna var fullspäckade med program.
– Resan var som ett språkbad, menar Åsa. Vi pratade engelska hela tiden och slutade inte med det förrän vi kommit över Öresundsbron.
– Förutom lektioner, olika övningar och erfarenhetsutbyte gjorde vi under kvällarna utflykter, fortsätter Mats. Edinburgh är en otroligt vacker stad med gröna kullar och med havet precis intill.

Både Åsa och Mats menar att de tillhör den nyfikna sortens människor. De tycker båda om att få upptäcka och lära nytt.
– Att få höra hur andra skolsystem fungerar var mycket intressant, menar de båda. Är man dessutom språklärare bör man nog tillbringa lite tid i ett land där språket man undervisar i, talas.  Det är viktigt att man kan sitt språk bra.
– Det har verkligen varit en kul och intressant kurs, poängterar både Åsa och Mats.
– Flera av tipsen vi fick på kursen, har jag kunnat använda under mina engelskalektioner, berättar Mats.
– Resan har fått mig att ta itu med min engelska och än mer komma in i det engelska språket, menar Åsa.
– Resan gav verkligen mersmak, avslutar de båda innan de rusar iväg till nästa lektion.

Mats och Åsa undervisar på Allmän linje. Vill du veta mer om vilka inriktningar vi har på Allmän linje
Välkommen att kontakta oss!

Ta del av Mats bilder från veckan i Edinburgh

skottar o slott slott webb klassrum 2 webb klassrum webb bil webb Slott o miljö