Ett år där fina relationer skapats

Ida Björnehäll och Alma Wenhov har precis avslutat läsåret på Volontärlinjen Global. Ett år som har varit fyllt av intryck och olika möten med människor.

– När jag tänker på detta läsår känner jag mycket kärlek, säger Alma med eftertanke.
– Årets upplägg har varit mycket bra, fortsätter Ida. Jag gillar att ha en trygg bas och det är verkligen både roligt och givande när alla i klassen är intresserade av samma frågor.

Läsåret på Volontärlinjen Global innebär att en första termin tillbringas på Mullsjö folkhögskola. Tillsammans i klassen och med olika föreläsare lyfts intressanta ämnen såsom mänskliga rättigheter, kulturfrågor, miljö och hållbar utveckling. På vårterminen åker man utomlands under en tremånadersperiod för att sedan återvända till skolbänken i Mullsjö då året knyts ihop.
– Jag är glad för förberedelsetiden i höstas, menar Alma. Med hjälp av klassen hann vi prata om väldigt mycket. Att få möjlighet att diskutera gör att man hittar nya banor i sitt sätt att tänka, vilket är lärorikt.

Alma var under tre månader i Tanzania.
–  Jag och min klasskompis Beatrice fick bo hos en härlig värdfamilj i ett bostadsområde i Dar es Salaam . Vi hade värdsyskon och lärde känna grannar. Vi mötte mycket kärlek och starka kvinnor, fortsätter Alma berätta. Mamman och farmodern i vår familj, ser jag verkligen upp till. Dagarna tillbringade vi på Watotu Weto, vilket är ett barnhem och fritidscenter med plats för ca 50 barn. Där fick vi hänga med barnen och ha kul tillsammans. Vi hade bland annat hand om en dansgrupp och med en annan grupp diskuterade vi engelska. Vi startade även ett projekt där vi tillsammans tillverkade olika sorters armband, som vi nu säljer här hemma i Sverige till förmån för barnen på Watotu Weto.

Ida tillbringade sina tre månader i Sydafrika.
– Jag och två andra klasskompisar bodde delvis hos olika värdfamiljer men mestadels i ett eget litet hus på skolområdet Phumelela, utanför Whiteriver. En dag i veckan följde vi eleverna som gick den 3-åriga pastorsutbildningen, vilket innebar mycket studerande av Gamla Testamentet. Övriga dagar tog vi oss via bil- och busstransporter till Kabokweni som ligger i närhet av Nelspruit. På Allianskyrkans skola fick vi bland annat agera extralärare. Jag höll i några engelska- och mattelektioner, fortsätter Ida att berätta. Trots vissa språksvårigheter skapades många fina relationer med barnen och det är just barnen som har gett mig så mycket glädje under månaderna i Sydafrika.

Att hamna i en ny miljö, i en ny kultur samt möta nya människor väcker förstås många olika känslor.
– Alla härliga kramar jag har fått från barnen gjorde mig verkligen glad, utbrister Ida. Att få vara med och dela vardagen tillsammans med kvinnorna i min familj, med värdsyskonen och med barnen på centret var en förmån, fyller Alma i. Alla förtroenden från både barn och vuxna berörde mycket, menar både Ida och Alma.

I mötet med ett nytt sammanhang kan man även förvånas över olika saker.
– Jag upplevde det som att människorna vi träffade aldrig var själva, fortsätter Ida och då tänker jag främst på att man alltid hjälper varandra och att det är det mest naturliga. Att vi inte märkte av några religionskonflikter, förvånade nog mig lite menar Alma. Istället visades en stor respekt oavsett religionstillhörighet fast att ca 50% är muslimer och 50% kristna i Dar es Salaam.

Att sammanfatta ett år som detta är inte enkelt. Intryck, upplevelser och alla möten med olika människor tar tid innan det landar inom en.
– Jag inser redan nu att årets erfarenheter har gett mig ett större självförtroende, jag klarar mer än vad jag tidigare trodde, menar Ida. Har nog även blivit mer tacksam och försöker verkligen uppskatta allt som jag tidigare tagit som självklart. Samtidigt som det bästa med året har varit alla relationer som har skapats så är det exakt det som också har varit tuffast, att lämna människor som relationer har skapats med.
– Det här året har gett mig inspiration för hur man kan engagera sig, fortsätter Alma. Orättvisor finns överallt men det är viktigt att komma ihåg att det även finns bra människor! Att se någons engagemang smittar, poängterar Alma.

Alma och Ida verkar eniga om att året har gett dem båda en ny självsäkerhet, att relationer är det som sätter djupast spår och att månaderna utomlands handlar om ett kulturutbyte. Dessutom har en annan av lärdomarna varit att vår kulturs så noggrant strukturerade och inrutade vardag inte alls behöver vara en självklarhet.
– Härligt oklart, sammanfattar verkligen det mesta under året, avslutar Alma och Ida med ett varmt skratt.