EU-projektet DECCA är i full gång

Tillsammans med lärare samt elever från Tyskland och Gran Canaria finns Mullsjö folkhögskola med i detta tvååriga projekt, som syftar till att med konstens hjälp hitta nya undervisningsmetoder för att lära ut det engelska språket.

Den här gången blev det ett besök i Tyskland, närmare bestämt i Bielefeld och skolan Westfalen College. Det var 7 lärare och 22 elever från tre olika länder och fyra olika skolor som träffades.Varje skola hade ansvar för en halvdag.
– Vi från Sverige hade bland annat med oss övningar som utgår från svenska konstnärer, berättar Åsa Holmqvist som är en av engelsklärarna på Mullsjö folkhögskola. Vi ville ju förstås passa på att dela med oss av vår svenska kultur till de andra.

Under dagarna i Tyskland prövades olika ”aktiviteter” som så småningom ska sammanställas i Decca – Resourcebook.
– Tanken är att både museum och lärare över hela världen ska kunna använda de olika övningarna som går ut på att just använda konsten för att lära sig engelska, avslutar Åsa.

DECCA = Developing English Communicative Competence through Art