Fairtrade Challenge 2013

Mullsjö folkhögskola deltog under dagen i Fairtrade Challenge. För femte året i rad planeras det för ett rekordfika.

Målet för Fairtrade Challenge är att en halv miljon människor ska fika med Fairtrade-märkta produkter under en och samma dag. I dag under kafferasten bidrog skolan med sin del. I cafeterian serverades chokladbollar och lite annat smått och gott, bakade med Fairtrade-märkta produkter, som alla glatt åt av.

Att anordna ett gott fika är ett enkelt och roligt sätt att sprida kunskap om hur Fairtrade arbetar för att motverka barnarbete. Kampanjen Fairtrade Challenge anordnas av Fairtrade Sverige. Förhoppningen är att öka konsumtionen av Fairtrade-certifierade produkter.

På Mullsjö folkhögskola arbetar man aktivt med rättvisefrågor på flera sätt. Det finns bland annat en bod för rättvis handel. Där kan du handla allt i från god choklad till smycken och kläder. Fairtrades vision är en världshandel med rättvisa villkor. De är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. I dagsläget finns drygt 1 500 Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden.
Vill du veta mer om Fairtrade? Läs här

Rättviseboden