Friskvård för hela slanten!

Samma vecka som skolstarten inför läsåret 2016-17 gick av stapeln, var det även full aktivitet inom kortkursverksamheten. När eleverna på skolans långa kurser hade upprop och bekantade sig  med sina nya klasskamrater… pågick i andra lokaler en aktiveringskurs för personer med dövblindhet.

Mullsjö folkhögskola har sammanlagt 8 olika aktiveringskurser varje år. Det är olika inriktningar och teman på kurserna. Det kan t ex handla om datakunskap, skapande verksamhet, träning av ledarhund eller teckenkommunikation. Poängen med kurserna är att de ska medverka till att deltagarna får bättre möjlighet att klara sig självständigt och leva ett bra liv.

Att veckans aktiveringskurs var aktiv gick det inte att ta miste på. Temat för den här kursen var friskvård och veckan bjöd på flera roliga inslag. Mats Norgren är inte bara skolans vaktmästare, utan även duktig på att dansa bugg. Givetvis anlitades han för en kurs i denna danskonst. Det var både glada och svettiga deltagare som dök upp i matsalen efter danspasset i skolans gymnastiksal. Veckan innehöll även andra roliga inslag som kanotpaddling, en tur på islandshästar och intressanta föreläsningar.

Nästa kurs är en kurs för alla ledarhundförare med dövblindhet och den går av stapeln under v 37.
Vill du läsa mer om våra kurser så finns information i länken som följer: Aktiveringskurser 2016

Fotografer: Stefan Coster & Malin Karlsson

bugg_med_Matte Bugga_webb fikapaus_webb Rida_islandshast_webb ridtur_islandshastar_webb tolk_webb