Global – ett läsår som ger avtryck!

Efter en hösttermin på skolan och därefter tre månader i Afrika, sitter jag tillsammans med Klara Lindqvist och Sofia Wedin på gräsmattan vid sjön och pratar om året på Volontärlinjen Global. Sofia har gjort sin volontärperiod i Zimbabwe, där hon bland annat har tillbringat dagarna på ett barnhem. Klara har varit på en förskola i Sydafrika. Båda valde att åka ut till projekt som drivs av Svenska Alliansmissionen.

– Det har hänt så mycket under detta år, utbrister Klara och Sofia nästan i munnen på varandra. Man utvecklas verkligen som person på grund av allt man går igenom.
– Innan jag började på Mullsjö folkhögskola tänkte jag att volontärarbete mest handlar om själva arbetet man gör, menar Klara. I själva verket handlar det allra mest om relationer.
– Det man bär med sig efter månaderna i Afrika är just mötet med människor, flikar Sofia in. Det är verkligen det som betyder mest.

Fran_Anna_Lundbergs_blogg_2 Vi pratar vidare om läsåret som helhet och vad Volontärlinjen Global egentligen handlar om.
– Först och främst får man lära sig oerhört mycket NYTT, menar både Klara och Sofia. Vi har fått en ny bild av ganska mycket, en bredare kunskap om olika kulturer och om utvecklingsarbete.
– Kurskonceptet är väldigt bra, fortsätter Sofia. Man behöver höstterminen och klassen. Alla delar intresset för frågorna som lyfts, vilket gör att det blir givande diskussioner.
– Höstterminen är bra och gör att man blir väl förberedd, fortsätter Klara. Eftersom vi i klassen åker iväg till olika länder och olika projekt är det även oerhört inspirerande att få ta del av varandras resor när man väl är tillbaka i Sverige igen, menar både Sofia och Klara.

Att vara helnöjd med läsåret betyder förstås inte att allt har varit helt problemfritt. Att flytta in i en ny kultur är lärorikt men också svårt.
– Kulturkrockar kan vara både positiva och negativa, menar Sofia och Klara. Eftersom vi var inställda och förberedda på att anpassa oss, gick det bra. Däremot är det jobbigt att se hur svårt människor faktiskt kan ha det. Att på riktigt inse hur stor skillnaden är mot livet man normalt själv lever.
– Det som för mig var mest oväntat, menar Klara, är nog att situationen mellan svarta och vita i Sydafrika fortfarande ser ut som den gör. Det var en märklig känsla, att det verkar helt naturligt att se på varandra som att det är skillnad.
– Den situationen finns ju inte riktigt i Zimbabwe, fortsätter Sofia. Däremot var det mer korruption än vad jag väntade mig. Polisen var ganska speciell…

Fran_Sofia_Wedins_blogg_2Både Sofia och Klara har fått mersmak av läsåret på Volontärlinjen Global. Båda vill åka ut igen.
– Man bär med sig mycket efter en resa som denna och tänker ofta på människorna man mötte, menar Sofia och Klara. Hur går det för barnen man tillbringade dagarna med? Det är svårt med relationer som man lämnar… och just nu funderar vi nog båda mycket på om man kommer träffa dem igen.
– Att summera ett år som detta är svårt, men att sätta sig in någon annans situation ger nya perspektiv på tillvaron och det skapar även nya tankesätt hos en själv, fortsätter Sofia. Mötet med nya människor är verkligen både lärorikt och inspirerande.
– Självklart har vi lärt oss oerhört mycket under detta läsår. Det som vi kanske lite extra tar med oss från tiden i Afrika är, dels hur naturligt det är för dem att tänka in Gud i allt. De räknar med Gud i allt och lever för Gud på ett självklart och väldigt naturligt sätt. Dessutom är de oerhört gästvänliga och tacksamma! De är otroligt öppna och det sociala är både i fokus och så självklart och naturligt, vilket är något att både fundera över och ta till sig avslutar Klara och Sofia.

Bild 1 i löpande text är hämtad från Anna Lundblads blogg
Bild 2 i löpande text är hämtad från Sofia Wedins blogg