Hunden – människans bästa vän

En solig och sommarvarm höstvecka i september kan få vem som helst att överväga om inte ett dopp i Mullsjön vore på sin plats. Har man dessutom svart päls, är valet ganska självklart. Förra veckans hundförarkurs innehöll mycket träning men även några svalkande simturer för de pälsbeklädda vännerna.

För personer med dövblindhet skapar en hund helt nya förutsättningar. En ledarhund är ett fantastiskt hjälpmedel. Istället för att alltid vara beroende av en ledsagare tar du med dig hunden och går dit du själv vill. Ledarhunden blir dina ögon och öron och ni blir ett team tillsammans.

Under en vecka i september månad har Mullsjö folkhögskola i flera års tid haft en Ledarhundsförarkurs. Samspelet mellan hund och dess förare är fascinerande men det är av stor vikt att ha kontinuerlig träning för att inte tappa noggrannheten. Under veckan tränar man i olika miljöer och även hinderbanor har provats. Kurserna för ledarhundförare med dövblindhet hålls i samarbete med SRF* och under ledning av Bengt Borg, som är kvalitetsansvarig för alla ledarhundar i Sverige. Mullsjö folkhögskola erbjuder sammanlagt 8 olika aktiveringskurser per år, där syftet är att deltagarna ska få bättre möjlighet att klara sig självständigt och leva ett bra liv.

*SRF = Synskadades Riksförbund

Vecka 42 är det dags för nästa Aktiveringskurs. Då handlar det om datorer, iPad och iPhone.
Vill du veta mer om den kursen, kontakta Malin Karlsson som ansvarar för Aktiveringskurserna.

Fotograf: Stefan Coster

ledarhund hundtraning traning_av_ledarhundar fikapaus_deltagare hundtraning_3 stor_ej_ledarhunden hundkontakt