Ingen fest utan dans

Mullsjö folkhögskola har en filial på Kungsporten i Huskvarna, där deltagarna läser personlig assistentämnen, svenska och teckenspråk. Nu har de haft julavslutning.
– Kvinnorna som läser denna kurs är av olika nationaliteter berättar Diana Samuelsson som jobbar som teckenspråkstolk. När en termin går mot sitt slut är är det dags för julfest… och vilken julfest det blev! Alla hade tagit med sig olika fikabröd och maträtter från sitt hemland som de bjöd på, vilket var så gott!
Ingen fest utan dans! Det dansades danser från Somalia, Burgundi och Kurdistan. Självklart blev det även dans runt julgranen med svenska klassiker såsom Små grodorna och Räven raskar över isen.
–  Ibland blir man så tydligt påmind om varför man arbetar på en folkhögskola, fortsätter Diana. Det är under alla dessa dagar då människor med olika livserfarenheter och kulturer möts, som man också lär av varandra och utvecklas som människa. Det är just de där speciella och spännande mötena som ger så mycket glädje, avslutar Diana.