Kombinera Mullsjö med Joplin i USA

Att studera hos oss ger dig möjlighet att tillbringa upp till ett år vid ett amerikanskt universitet. Sedan 25 år tillbaka har Mullsjö folkhögskola ett utbytesprogram med Missouri Southern State University (MSSU) i Joplin, USA.

Under veckan har vi haft besök från MSSU av Dr Brad Hodson, executive vice president samt Dr Chad Stebbins, director of Institute of International Studies.
– De fick en dag med många möten, guidningar på skolan och information om vad en folkhögskola är för något, berättar skolans rektor Tell-Inge Leandersson. Folkhögskola är ju en typisk nordisk skolform. Vid lunchen konstaterades att våra deltagare faktiskt sitter kvar och pratar vid lunchborden, inte som amerikanska studenter, slänger i sig hamburgaren och går. Måltidsgemenskapen är onekligen en del av vad vi kallar folkhögskoleanda, menar Tell-Inge. Som lite kuriosa kan ju nämnas att de två nu allvarligt funderar på om de inte ska införa ”fika” på sitt universitet.

Mullsjö folkhögskola ger dig möjlighet att studera på MSSU under några veckor, en termin eller ett läsår. Motsvarande gäller för studenter från MSSU. Just detta läsår studerar två amerikanska studenter på Fotoskolan. Dessutom har vi ett lärarutbyte med MSSU, där vi byter lärare en vecka en gång per år. Varje sommar kommer även en grupp amerikanska studenter till Mullsjö under fem veckor för att intensivstudera svartvit fotografering. Det är en avslutning på den distanskurs de gått under våren via Mullsjö folkhögskola.

– Utbytet med vår skola är MSSU:s äldsta internationella program och de är stolta och glada över att det goda samarbetsklimatet fortsätter år efter år, avslutar Tell-Inge.

Läs mer om utbytet som Fotoskolan erbjuder

På bilden från vänster: Dr Brad Hodson, Örjan Henriksson (Fotolärare Mullsjö folkhögskola), Dr Chad Stebbins