Kursdagar med PeaceWorks

Om du går Volontärlinjen Global finns det två inriktningar att välja på. Antingen gör du din praktik inom något av Svenska Alliansmissionens projekt eller så är det genom fredsorganisationen PeaceWorks du åker utomlands. Oavsett vilken inriktning du har valt så ingår två utbildningsdagar, då några från PeaceWorks lämnar Stockholm för Mullsjö, och har intensivutbildning i hur man startar och driver ett projekt.

Syftet med kursen, som går under namnet “Driv.”, är att deltagarna ska bli peppade samt att få kunskap kring hur man kan få en tanke, en idé att bli verklighet. Föreläsning varvas med många praktiska övningar. Skratt blandas med allvar. I mindre grupper arbetar man med fiktiva projekt just för att få möjlighet att tänka till över de olika steg som tas när man vill försöka uppnå sin dröm, sitt syfte. Steg för steg leder Kajsa Stenberg och Elias Efvergren gruppen genom lektionerna som handlar om engagemang & makt, samarbete & konflikt, att hitta idén till sitt projektarbete och att tänka kring mål, delmål, syften och metoder.

I januari lämnar hela klassen Sverige för varmare breddgrader och kommer under några månader studera samt arbeta som volontärer inom olika projekt, innan de sedan återvänder till Mullsjö folkhögskola för att avsluta läsåret. Ett riktigt spännande år har precis påbörjats!

övningar m PW klassen jobbar Elias o dagsschema Kajsa o klassen

Mullsjö folkhögskola har under flera år tagit emot volontärer från olika länder via PeaceWorks. För ett par år sedan vidareutvecklades samarbetet i och med utbildningen Volontärlinjen Global, där PeaceWorks har en tydlig roll.