Ledarhunden ger en känsla av frihet

Varenda höst under vecka 37 möter vi dem. Ledarhundarna med sina förare. Varenda höst blir man lika fascinerad över samarbetet mellan hunden och dess förare.
Uttrycket att ”hunden är människans bästa vän”, kan man verkligen förstå innebörden av när man ser samspelet mellan en person med dövblindhet och dess hund.

Under veckans kurs har praktisk träning och lydnad blandats med föreläsningar. Under en av dagarna träffades Ledarhundförarkursen och klassen som läser till Personlig assistent.
Bengt Borg från SRF (Synskadades riksförbund) pratade om ”Ledarhunden som hjälpmedel” och vilken betydelse hundar har för personer med dövblindhet i vardagen.
Klassen fick även lyssna till alla ledarhundsförares berättelser om vad deras ledarhund hjälper dem med i vardagen, alltifrån att gå och handla i affären till att kunna hämta barnen på dagis.

Att ledarhunden ger en känsla av frihet går det inte att ta miste på!

Fotograf: Diana Samuelsson, Teckenspråkstolk/ samordnare för Aktiveringskurserna