Ledarhundskurs i full gång

En ledarhund skapar helt nya förutsättningar för en person med dövblindhet. Som någon uttrycker det, så blir känslan av frihet större. Ledarhunden blir dina ögon och öron och ni blir ett team tillsammans. Men det behövs kontinuerlig träning både för hund och hundförare.

– Hundarna kan egentligen övningarna vi håller på med, menar Bengt Borg som är ledarhundskonsulent och kvalitetsansvarig för alla ledarhundar i Sverige. Men det är en färskvara och behöver kontinuerligt tränas på. Att träna en hund till att leda en människa, förbi och genom hinder i olika miljöer, är egentligen inte så svårt fortsätter Bengt att berätta. Svårigheten och utmaningen ligger i när man ska matcha hund och förare så att de blir ett team som fungerar och trivs tillsammans. Det handlar exempelvis om att karaktärer, temperament, vilket tempo man håller i sitt liv, om man lever i stads- eller landsortsmiljö helt enkelt måste stämma väldigt bra mellan hunden och dess förare. Sedan måste man förstås kontinuerligt träna på alla olika moment för att det ska fungera. Kursen här i Mullsjö är väldigt bra och väl anpassad för gruppen med dövblindhet, avslutar Bengt.

Under övningarna som handlar om lydnad samt träning på olika banor är det helt uppenbart att hund och förare är världens bästa vänner. De är utan tvekan ett team och i övningarna ser man hur ett riktigt bra teamwork kan fungera. Kursen, som pågår hela veckan, har förutom praktisk träning även innehållit hundmassage, veterinärkontroller och i kväll är det festkväll där en god kvällssupé serveras.

Vill du veta mer om Aktiveringskurserna på Mullsjö folkhögskola? Klicka här

Mullsjö folkhögskola är ensam om att ha ledarhundförarkurs, för personer med just dövblindhet. Kurserna hålls i samarbete med SRF* och under ledning av Bengt Borg, som är ledarhundskonsulent och kvalitetsansvarig för alla ledarhundar i Sverige. Ledarhundskursen vänder sig speciellt till dem som har ledarhund, då stor vikt läggs vid träning på olika banor och i olika miljöer.
*SRF = Synskadades Riksförbund