Ledsagning på schemat

Kursen Personlig assistent med teckenspråk är populär. Inte en plats finns kvar på utbildningen. Den här veckan har lektionerna kommit igång på allvar. Dagens övning handlade om syntolkning och ledsagning.

Det var ett muntert gäng som hjälpte varandra runt på skolområdet. Samtidigt som ledsagarna skulle vara observanta på vilka hinder som låg i vägen under promenaden, skulle de även berätta om allt och alla de passerade. Inte alltid helt enkelt, men uppenbarligen ganska kul.
– Dagens övning handlar förstås mycket om att försöka sätta sig in i hur situationen kan vara när man är synskadad, menar Leif Holmqvist som är lärare på kursen. Det är även ett sätt att utveckla sin empati, få större förståelse samt respekt för den de ska jobba med, avslutar Leif.

Vill du veta mer om kursen Personlig assistent med teckenspråk, läs vidare här
eller kontakta oss på Mullsjö folkhögskola

ledsagning ledsagning 2 ledsagning 3