MR-dagarna i Mullsjö och i Göteborg

Just nu äger Nordens största forum för mänskliga rättigheter rum på Svenska Mässan i Göteborg. I morgon bitti ska eleverna som går Allmän linje, Ung Tro samt Global på Mullsjö folkhögskola, bege sig till Göteborg för ett besök på MR-dagarna. Men i dag pågår MR-dagarna på Mullsjö folkhögskola!

Att uppmärksamma och arbeta för att de mänskliga rättigheterna ska genomsyra hela samhället är viktigt. På Mullsjö folkhögskola sker detta på lite olika sätt under dagen. Två föreläsare har utifrån dagens tema under förmiddagen lyft upp två olika länder, Iran samt Pakistan, och delat med sig av sina egna erfarenheter från dessa platser. Varför är inte Nordkorea lika hett, uppmärksammat och omdiskuterat i våra medier som Iran? Varför har kvinnor en annan roll än män i Pakistan? Många intressanta frågeställningar lyftes som förstås sätter fingret på just själva temat för dagen. Mänskliga rättigheter är något som ständigt behöver uppmärksammas och arbetas för!

För mer information om MR-dagarna i Göteborg