Per Brahegymnasiet på besök

I dag är skolan fylld av elever från Per Brahegymnasiets Estetiska program med inriktningen Bild och Formgivning. Det är Konst & formlinjen som har bjudit in till en ”prova-på-dag”.
I textilateljén trycks det på T-shirtar. I fotostudion visar Fotoskolan sin verksamhet. I gymnastiksalen får gymnasieeleverna prova på krokimålning. Vid skolans rakuplats eldas det för fullt i ugnarna och Per Braheeleverna håller på att bränna sitt egna material som de har tagit med sig.
– Att få prova på rakubränning känns speciellt, menar Helena Imland Blom som är gymnasieelevernas lärare i form-bild-keramik-glas. En rakuplats är inget som vi har på skolan och det är spännande att få vara med på hela processen. Det är eleverna som går i åk 1 och 3 som har följt med till  Mullsjö folkhögskola idag. Mycket bra för dem att få se vilka möjligheter det finns att efter gymnasiet studera vidare inom sitt intresseområde, avslutar Helena.

Raku PB 2 textiltryck PB Raku PB 3 Raku 2 PB Textiltryck PB 2 Raku 1 PB