Seniorvolontärer i Nepal

Vid några tillfällen under året har vi på Mullsjö folkhögskola haft en grupp Seniorvolontärer på besök. Just nu befinner sig gruppen i Nepal.

Det är via studieförbundet Bilda som Marianne Claesson (tidigare lärare på skolan) har dragit igång en studiecirkel om internationella frågor. De har haft sina olika träffar förlagda på Mullsjö folkhögskola. Egentligen påbörjades denna studiecirkel redan för ett par år sedan och då i folkhögskolans regi. Även tidigare år har resor till olika länder ingått i konceptet. I början av november var det dags igen. Denna gång blev resans mål Nepal, där de nu bor i en liten by strax utanför staden Rampur.

I ett mörkt och gråtrist november, kan en liten hälsning från varmare breddgrader kanske pigga upp. Håll tillgodo, här kommer en liten hälsning från Nepal.

Hej!
Vi är i Nepal och har just passerat halvtid. På kartan hittar du oss i söder på gränsen mot Indien, alldeles öster om den stora nationalparken Chitwan. Här är det låglandet Terai, med heliga floder som mynnar ut i Ganges. Den största delen av Nepals befolkning bor här och alltså inte på Himalayas sluttningar. Vår by ligger strax utanför en liten stad som heter Rampur. All mark är i princip uppodlad och det är svårt att avgöra var en by börjar och slutar.

Livet är annorlunda men vi är lite stolta över att vara anpassningsbara! Följ med till vårt internetställe, just över gatan, bakom ett blåmönstrat draperi. 24-timmars internet annonseras trots alla långa elvavbrott, dock fungerar inte alltid uppkopplingen här heller! Rakt fram står vattenbuffeln och till vänster tittar barnen på barn-TV. På vägen 5 meter ut vandrar kvinnor med risskörd eller ved eller vad man behöver. Längre transporter sker med vespa eller motorcykel, vi kan också ta bussen som helt obegripligt håller ihop eftersom vägbeläggningen består till största delen av lösa stenar.

Trevlig november/Marianne

Ps. Där försvann elen. Ds