Textilskolan ställer ut screentryck

Går man Textilskolan heter huvudämnet i utbildningen screentryck. Av egna handtryckta tyger har eleverna designat och sytt allt ifrån kläder och kuddar till möbelomklädsel och handsydda modisthattar. Nu kan du se deras utställning på Hemslöjdens Hus i Skövde.

– Eleverna har besökt det textila magasinet på Västergötlands museum i Skara. Där har de studerat och inspirerats av äldre broderier, och omarbetat dessa broderier till moderna screentryck. Några broderier är likt originalet, andra broderier har fantasifulla tillägg, berättar Elisabeth som är Textillärare på skolan.

Textilskolan har en helårsutbildning och en påbyggnadskurs, dessutom flera sommarkurser. Det är en konstnärlig utbildning där screentryck är huvudämnet men där man även arbetar med sömnad, design, färgning, måleri, vävning, olika trycktekniker, broderi och hattillverkning på modistvis.

– Textilskolans broderi- och screentrycksprojekt har varit mycket givande och intressant.Vi planerar en fortsättning på samma tema med ytterligare screentryck av broderier, samt en kommande vandringsutställning, avslutar Elisabeth.

Utställningen finns att beskåda fram till den 30 maj.
Måndag, tisdag och torsdag kl. 12.00-16.00
Lördag kl. 10.00-14.00

Vill du veta mer om Textilskolan?
Välkommen att kontakta oss eller att läsa mer om utbildningen här på hemsidan.

utställare 2 utställning