Uppmärksammad utställning

På Mullsjö folkhögskola är vi bortskämda med lärare som både är uppskattade, engagerade samt håller hög klass. Perfekt för dig som antingen vill läsa in gymnasiet eller fördjupa dig i ditt intresseområde!

Örjan Henriksson är en av skolans fotolärare. Väljer du att gå Fotoskolan kommer du bland annat att möta honom i undervisningen. Just nu är Örjan åter uppmärksammad för sin prisbelönta utställning ”Auschwitz KZ 1-11”. Han befinner sig i USA där han undervisar på vår utbytesskola MSSU, ett universitet i mellanvästern. Samtidigt pågår hans utställning på MSSU Spiva Art Gallery. Med på resan finns ytterligare en lärare från Mullsjö folkhögskola. Pär Gunnarsson har skrivit temat till musiken som spelas i samband med att bilderna visas. Örjan tilldelades 2015 års stipendium från Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen. Utställningen fanns först att beskåda på Liljevalchs konsthall i Stockholm, därefter turnerade utställningen runt i Sverige. Nu finns den alltså i USA, vilket har uppmärksammats i olika kanaler:

New Joplin Art Exhibit Offers Different Perspective of Auschwitz
New MSSU exhibit provides inside look of WWII death camp

På Mullsjö folkhögskola har vi en lång tradition inom analog fotografi och håller hög internationell nivå på mörkrumsarbetet.
Låter det spännande? Ansök nu

Välkommen på ÖPPET HUS lördagen den 18 mars