Uppskattade fortbildningsdagar

Att intresset för fortbildning i dövblindtolkning är stort, råder det inga tveksamheter kring. Kursdagarna blev fullbokade direkt och ett nytt fortbildningstillfälle är redan planerat.

Under två intensiva och spännande fortbildningsdagar har deltagarna fått prova på att ledsaga, syntolka och kommunikationstolka i praktiken. Övningarna har skett både inomhus och utomhus. Linda Eriksson, som arbetar som pedagog på Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor, har föreläst om socialhaptisk kommunikation och dövblindtolkning. En annan av föreläsarna var Diana Samuelsson som är teckenspråk- och dövblindtolk på Mullsjö folkhögskola.

Fortbildningsdagarna summeras i utvärderingen av idel lovord, vilket förstås känns både roligt och inspirerande. Det konstaterades att fortbildning i dövblindtolkning är något som många tolkar har efterlyst och därför är vi på Mullsjö folkhögskola glada att kunna erbjuda ytterligare ett kurstillfälle.