Vårens RESEVECKA

Väljer man att gå på Mullsjö folkhögskola får man också del av de roliga reseveckorna. Just nu är det en sådan vecka! Vad sägs om London, Budapest eller varför inte Tibro för att få möta ett proffs inom en alldeles speciell brännteknik… Val av resmål är minst sagt varierande men syftet är detsamma, nämligen att få göra något kul och berikande tillsammans med sin klass innan sommarlovet tar vid.

– Vi åker ju inte så långt, säger Ellinor Johansson som undervisar på Keramikskolan. Men det behöver ju inte göra veckan mindre intressant, fortsätter hon leende. Vår resa handlar om att man får prova en brännteknik som vi inte har möjlighet att göra på skolan. Dessutom möter eleverna ett proffs inom denna teknik, vilket är väldigt inspirerande.
– Vi i Bildskolan åker till London för att träffa en av höstterminens gästföreläsare, fyller skolans bildlärare Jenny Söderlund i. Vi kommer besöka museer och små, trevliga gallerier. Resan nu på vårterminen är frivillig, men vi bor på vandrarhem och har hittat väldigt billiga flygresor, vilket gör att vår Londonresa hamnar på ett ganska överkomlig i pris.

Pär Gunnarsson, som undervisar på  skolans internationella kurs, tar med sin klass till Budapest.
– Under läsåret har vi pratat mycket om landets historia, politik och kultur. Internationell kurs handlar om att få kännedom om andra länder och vi ska göra flera spännande besök under dagarna i Budapest, berättar Pär. Självklart ska vi testa på badhusen men vi kommer också besöka ”Museum of horror” och få en inblick i hur livet fungerade under kommunisttiden. En av Mullsjö folkhögskolas tidigare volontärer bor i Budapest och kommer fungera som vår privata guide, avslutar Pär.

Mullsjö folkhögskola har många olika kurser och inriktningar att välja mellan. På flera av utbildningarna ingår olika sorters resor. Fotoskolan är just nu i USA och läser där en av sina kurser på universitetet MSSU. Bibellinjen erbjuds att följa med på en resa till Hamburg och Berlin där resans fokus är församlingsplantering.  Volontärlinjen Global är efter 3 månaders utlandspraktik på väg hem till Sverige igen (bilden är från Costa Rica, på en av eleverna som just nu går Volontärlinjen Global).

Är du intresserad av att både studera och att resa så finns flera möjligheter på vår skola.
Välkommen att höra av dig om du har frågor!