Volontärlinjen Global – nu på plats i Afrika

”TJOHO VÄRLDEN! Vi äro framkomna, hela och relativt rena. Kanske inte om fötterna för värmen gör det väldigt lockande att springa in och ut barfota.” Så inleder Anna Lundberg sin blogg efter ett antal timmars resande för att slutligen landa på skolan Phumelela i Sydafrika.

Men om vi backar bandet något, närmare bestämt till den sista skoldagen innan avresa, för då var stämningen i klassrummet minst sagt speciell. Det gick inte att ta miste på att förväntningarna var höga och att denna resa är något de alla har längtat efter. Men det var något mer… Inför den stundande fotograferingen var det en viss blogg som hade satt ”griller ” i huvudet på i stort sett hela klassen. Bloggen, som heter wannabeglobalare.blogg.se, är författad av en Konst & formelev på skolan. Där fanns en utförlig lista med rubriken: Hur ser en Globalare ut egentligen? Efter att ha granskat blogginlägget rådde det inte längre några tveksamheter kring varför alla i klassen var mer lika varandra än vanligt denna fotograferingsdag.

David Ellen KlaraEfter ytterligare lite underbart kaos vid själva fotograferingen infann sig till slut en lugnare fas då David, Ellen och Klara tillsammans funderade kring höstterminen och den kommande resan.

– Trots att själva volontärresan låg i fokus då man sökte denna utbildning, har höstterminens studier varit över förväntan, menar David, Ellen och Klara som går Volontärlinjen Global. Utbildningen har varit mycket bredare än vad vi trodde och vi har fått en annan bild av vad volontärarbete egentligen handlar om. En bra grundinformation om världen gör att man känner sig mer förberedd, fortsätter trion. Halvåret på skolbänken gör förmodligen att det blir lättare att reflektera över saker och ting när man väl är på plats. Dessutom har klassen varit oerhört viktig, att få lära känna varandra och bolla tankar och erfarenheter har betytt mycket.

Volontärlinjen Global är utbildningen på Mullsjö folkhögskola där man efter en termins studerande åker utomlands under en 3-månadersperiod. Just nu befinner sig våra Globalelever i Sydafrika, Zimbabwe och Kenya och det finns flera spännande bloggar att följa, vilka du hittar på vår hemsida.

– Vi kommer att bo hos en värdfamilj i Zimbabwe, berättar David. Vår huvuduppgift blir att finnas med på ett barnhem i Masvingo där fokus ligger på att ta hand om dem efter skoltid. Dessutom hoppas jag att få jobba lite praktiskt med att snickra och måla. Att få prova på volontärarbete, att göra något nytt och inte bara syssla med vanligt ”Svenssonarbete”, är något som har lockat mig, fortsätter David. Tror att detta kommer att ge mig ett nytt perspektiv på tillvaron.

– Jag kommer att jobba på en låg- och mellanstadieskola i Kenya, säger Ellen. Där kommer vi att få hålla i vissa lektioner, finnas tillhands för barnen och försöka leva ett liv som Kenyan för en stund. Även vi kommer att bo i en värdfamilj. Jag har alltid velat åka iväg som volontär, utbrister Ellen med ett leende. Att få en större förståelse, att inte bara leva i min lilla bubbla, utan istället utvecklas och få nya erfarenheter känns viktigt för mig.

– I Sydafrika kommer vi dels att bo på bibelskolan Phumelela men även i en värdfamilj, berättar Klara. Det ska bli spännande att bo i en annan kultur och utmanas på ett sätt man inte har gjort tidigare. Det ska också bli intressant att se hur människor lever med Gud i Sydafrika. Vi kommer att göra lite olika saker under dessa månader, fortsätter Klara. 1-2 dagar/vecka kommer vi att få inblick i ett Hiv/Aidsprojekt, där man har en mobil klinik och gör olika hembesök. Dessutom kommer vi 1 dag/vecka att vara med på bibelskolans lektioner. Vi kommer även att tillbringa dagarna på två olika förskolor.

Vi önskar Globalarna en lärorik volontärperiod och ser fram emot att få följa deras olika upplevelser!

Tycker du att denna utbildning låter spännande?
Läs gärna mer på vår hemsida och missa inte att följa bloggarna!
Du är förstås varmt välkommen att kontakta oss för mer information.