BibelVinter – pausad 2024

Plats: På Mullsjö folkhögskola
Datum: 15 januari – 9 februari 2024

• Fördjupa dig och få en helhetsbild av Bibeln
  • Bli utrustad med rätt redskap för att tjäna Gud och människor
  • Skapa en stabil grund för ditt kristna liv

Vill du växa i din tro? Gör ett avbrott i det du håller på med och satsa fyra veckor mitt i vintern för att lära dig mer om Bibeln och det kristna livet. Du kanske kan ta ut semester eller ta tjänstledigt, eller bara ta chansen när du ändå inte har något annat planerat. Den här kursen är för dig, ung eller gammal eller mitt i livet, som vill ta en paus för att växa som kristen.

På BibelVinter får du en översikt över hela Bibeln och en introduktion till det kristna livet. Under den första veckan läser vi Gamla testamentet och talar om livet i gemenskap med Gud. Under den andra veckan läser vi evangelierna och då fokuserar vi på vad det betyder att följa Jesus. Den tredje veckan läser vi Apostlagärningarna och talar om uppdraget att sprida budskapet vidare. Den fjärde veckan fokuserar vi på Nya testamentets brev och talar om Guds tanke med församlingen.

Lärare

Jonas Melin, bibellärare och pionjärkonsulent i SAM

• Håller ihop kursen och introducerar veckans ämne varje måndag

Lina Skoghäll, pastor i Bottnaryds och Ryds alliansförsamlingar och samordnare på Akademi för ledarskap och teologi (ALT)

• Gör en översikt över GT den första veckan och går igenom Apostlagärningarna under den tredje veckan

Leif Carlsson, pastor, teologie doktor, lärare och författare

• Går igenom ett par av evangelierna under den andra veckan och några av breven i Nya testamentet under den fjärde veckan.

Eleonore Gustafsson, pastor och församlingsplanterare i Linköping

• Undervisar den första veckan om bön och livet med Gud, och talar den fjärde veckan om Guds tanke med församlingen och att leva i gemenskap.

Ida-Maria Brengesjö, pastor i Habo Missionsförsamling och evangelist i Equmeniakyrkan

• Kommer den andra veckan för att tala om efterföljelse, lärjungaskap och kristen livsstil. Tar den tredje veckan upp missionsuppdraget och hur man kan dela med sig av tron.

Praktisk information

Antalet platser är begränsat och vi antar deltagare fortlöpande. Det är först till kvarn som gäller.

Ekonomi för kursen 2024

Undervisningen är kostnadsfri. En anmälningsavgift på 400 kr tillkommer där bland annat viss kurslitteratur ingår.

Avgiften för boende på vårt vandrarhem med egen dusch/wc under fyra veckor är 2024: 8 500 kr. Det inkluderar frukost, lunch, kvällsmat måndag morgon till fredag lunch dessutom kaffe/te dygnet runt alla veckans dagar.

Externatdeltagare betalar 400 kr för fyra veckor och får för övrigt köpa matkuponger till de måltider de vill äta.

Mer information om BibelVinter kan du få av Jonas Melin jonas.melin@alliansmissionen.se

Ansökan (kursen är inställd)

Du söker via Schoolsoft alternativt via folkhögskolans ansökningsformulär.

Önskar du mer information kontakta oss på 0392-374 00 eller skicka ett mejl till: info@mullsjofolkhogskola.se

Ämnen