Skulptur

Gymnastiksalen är stängd. För fönstret hänger ett tygskynke. På dörrarna finns skyltar om att man måste knacka för att komma in. Vad händer egentligen inne i skolans gymnastiksal? Jo, där skulpteras det för fullt. Av lera formar deltagare, som går på Konst & Form, olika skulpturer efter modellen som står på ett litet podium i mitten av rummet.

Svag musik hörs från högtalarna, för övrigt hörs ingenting. Koncentrationen är fullständig. Alla är djupt försjunkna i sitt skapande. Modellen står imponerande stilla i mitten av ringen. Kroki är något som man får prova på när man väljer att gå Bildskolan, Keramikskolan eller Textilskolan. För de som går Fotoskolan finns möjlighet att välja till Kroki om man önskar. I dag blev utmaningen att istället jobba tredimensionellt i lera med modellen i fokus.

Verkar det kul att prova på? Möjligheten finns. Välkommen att söka dig till Mullsjö folkhögskola!