Studiofotografering

Fotoskolan har en egen studio med utrustning som krävs för att kunna arbeta kreativt med ljussättning. Du behöver kunskaper om ljusets riktningar i studio och olika ljudkvalitéer såsom mjukt och hårt ljus. Vi går igenom hur du ljussätter porträtt samt prövar olika ljussättningar som t ex klassiska Rembrandt eller hur du skapar Butterflyljuset. Du lär dig även produktfotograferingens speciella förutsättningar. Studiofotografering kräver kunskap om blixtljuset. Du får exempelvis färdigheter i hur du använder blixtlampor, ljusmätare, softboxar, paraplyer, reflektorer samt direktfångst. Dessutom får du lektioner i en större professionell studio som en av våra lärare driver.

När vi jobbar analogt i studion har du tillgång till skolans mellanformatskamera och storformatskamera.