Keramikskolan

Keramikskolan ger dig en bred utbildning i ämnet keramik

Keramikskolan grund – år 1

Uttrycka dig genom leran

Keramikskolan riktar sig till dig som är intresserad av lära sig keramiskt hantverk och formgivning. Du behöver inga tidigare erfarenheter av lera. Utbildningen är ettårig med möjlighet att läsa ett andra år. Det första året ger en grundläggande keramisk utbildning med ett mer tekniskt fokus och år två ger möjlighet till fördjupning, där dina ambitioner och personliga strävansmål styr undervisningen.

Keramikstudenternas Instagramkonto: @keramikskolanmullsjo

Keramikskolan grund ger dig en bred introduktion i vad man kan åstadkomma med lera vare sig du är intresserad av brukskeramik, formgivning eller av lera som ett konstnärligt material.

Undervisningen är uppdelad i perioder med olika praktiska moment. Verkstadsarbetet varvas med teoretiska delar, individuell handledning och gruppredovisningar. Under året får du utforska leran, du lär känna lerans egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Genom olika uppgifter tillägna du dig baskunskaper och övar upp din iakttagelseförmåga och förmåga till problemlösning. På så sätt tränas du i att utveckla dina egna idéer och arbeta i konstnärliga och kreativa processer. Nyfikenhet, motivation och eget ansvar är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt.

I keramikverkstan har du din egen arbetsplats och drejskiva. Från morgon till kväll alla dagar i veckan har du tillgång till välutrustade verkstäder och ugnar för olika typer av bränningar. Skolan tillhandahåller en mängd olika leror och material för att experimentera och utforska glasyrer och dekortekniker.

Våra lärare är utbildade och är själva verksamma inom sina undervisnings-områden. De eftersträvar en individuell undervisningssituation där varje deltagare får utvecklas mot sina individuella mål.

Under året får vi besök av ett antal gästlärare som delar med sig av sin expertis och sina erfarenheter

Vi gör även studie- och ateljébesök och egna utställningar.

Utbildningen är kostnadsfri men du betalar själv för ditt material och studieresor.

—————————————————–

Grundläggande handformningstekniker och drejning.
Skulptur
Formgivning
Materialteori, framställning av egna glasyrer och engober.
Dekortekniker – både enkla och mer avancerade så som screentryck.
Framställning av gipsformar och lergjutning
Ugnsteori och praktik.
Olika bränningstekniker el, gas, ved
Orientering i keramikens historia och samtid
Säkerhet och arbetsmiljö
Projektarbete
Gästlärare, studie- och ateljébesök
Utställningsteknik

Ämnen

Följande ämnen förutom keramik ingår i utbildningen:

Digital bildredigering i Photoshop och dokumentationsteknik ger dig verktyg för att presentera dig och ditt arbete. Du lär dig grunderna för att ta bra bilder av din keramik.

Kroki tecknas kontinuerligt under hela läsåret. Det ger dig möjlighet att träna anatom, ditt seende och handen och ögats samarbete.

I mån av plats och schemamöjlighet kan du även påverka inriktning på din utbildning genom tillvalsämnen. Om du behöver komplettera ämnen för att få högskolebehörighet kan du välja ur Allmänna kursens ämnesutbud.

—————————————————–

Mål med kursen

• Att ge grundläggande kunskaper och färdigheter i keramiska processer och tekniker.
  • Att eftersträva en individuell undervisningssituation där de varje deltagare får utvecklas mot sina individuella mål.
  • Skapa förutsättningar för individuell konstnärlig utveckling.

Material

Du står själv för materialkostnaderna och det material du behöver finns att köpa på skolan.

Resor

Under höstterminen gör alla på Konst & Form en inspirationsresa tillsammans. Vi har tidigare besökt städer som Köpenhamn, Stockholm, Prag, Berlin och Helsingfors. Denna resa ger dig chansen att besöka konstutställningar, museer, ateljéer och andra spännande platser.

Tider

Läsår 2023-24:
Hösttermin: 21 aug – 15 dec 2023
Vårtermin: 8 jan – 31 maj 2024

Läsår 2024-25:
Hösttermin: 21 aug – 17 dec 2024
Vårtermin: 9 jan – 4 juni 2025

Intyg

Efter avslutad kurs får du intyg på de ämnen du läst. Detta ger dig möjlighet att söka till högskolan om du har grundläggande behörighet sedan tidigare.

Inträdeskrav

Kursen är öppen för alla som fyllt 18 år och har 9-årig grundskola eller motsvarande utbildningsbakgrund. Du behöver inte ha några förkunskaper, bara du är intresserad av att utveckla din konstnärlighet och kreativitet.

Ansökan

• Du söker via Schoolsoft alternativt via folkhögskolans Ansökningsblankett. Där finns information om vad du behöver bifoga ansökan.
  • Vi lägger stor vikt vid det personliga brevet som ska följa med din ansökan. I brevet berättar du vem du är, vad du gjort tidigare och vad du har för ambitioner och förväntningar med studierna på Mullsjö folkhögskola.

Önskar du mer information kontakta oss på 0392-374 00 eller skicka ett mejl till info@mullsjofolkhogskola.se
Du är varmt välkommen att besöka oss. Vi visar gärna runt dig/din grupp och berättar mer om våra olika utbildningar. Du kan höra av dig till respektive lärare om du vill boka in ett studiebesök.

Information om lärarna som arbetar på Konst & Form

Välkommen med din ansökan!